Acasă Sistemul de garantie-returnare

Sprijinim punerea în aplicare a Sistemului de Garanție și Returnare

Sistemul de Garanție-Returnare reprezintă unul dintre cele mai importante proiecte de infrastructură de mediu din România, unic la nivel naţional, care va deveni funcțional din 30 noiembrie 2023 participarea fiind obligatorie pentru toți comercianții și producătorii de băuturi din România. Înregistrarea în baza de date a sistemului de garanție-returnare se face pe site-ul www.returosgr.ro și se încheie pe 28 februarie 2023.

Cu ajutorul acestui proiect, vom putea avea un mediu mai curat și mai verde atingand astfel țintele de colectare și reciclare impuse la nivel european prin noul pachet pentru economie circulară al Uniunii Europene. Sistemul de garanție-returnare va impulsiona piața de reciclare din România, oferind cantități semnificative și de calitate de materie primă.

Fii pregătit încă de la început

Responsabilități legale

Toți comercianții și producatorii din România, care comercializează produse din categoriile: apă îmbuteliată, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin sau băuturi spirtoase, în ambalaje de unică folosință din plastic, sticlă sau metal, cu volume între 0,1 litri și 3 litri inclusiv, au o serie de responsabilități legale în raport cu Sistemul de Garanție-Returnare (SGR), care va deveni funcțional în România începând cu 30 noiembrie 2023.

Ești considerat comerciant în scopul SGR dacă:

Ești o persoană juridică ce desfășoară activități de comercializare a produselor în ambalaje SGR către consumatorii finali, inclusiv activități din industria hotelieră, a serviciilor alimentare, unități care organizează evenimente, pregătesc și servesc alimente și băuturi.

Dacă desfășori activități comerciale în cadrul Sistemului de Garanție-Returnare, ai o obligație legală de a te înregistra în baza SGR.

PAȘII NECESARI PENTRU ÎNREGISTRARE

1. Accesează secțiunea dedicată comercianților pe www.returosgr.ro și creează un cont introducând următoarele date:

  • Datele de identificare ale societății, însoțite de o copie a certificatului de înregistrare fiscală.
  • Numele, numărul de telefon și adresa de e-mail a persoanei de contact desemnate în relația cu administratorul SGR.

Pe site-ul www.returosgr.ro găsești toate informațiile necesare pentru înregistrarea online și pașii pe care trebuie să-i parcurgi.

2. După crearea contului vei transmite administratorului SGR o notificare ce trebuie să cuprindă cel puțin următoarele:

  • Adresa și suprafața structurii tale de vânzare (a magazinului);
  • Adresa și detaliile de acces ale punctului de returnare a ambalajelor SGR organizat în cadrul magazinului și orarul de funcționare al acestui punct;
  • Modalitatea estimată de preluare a ambalajelor SGR de la consumatori: manual sau prin echipamente automate de preluare (RVM);
  • Numărul de produse în ambalaje SGR comercializate cu amănuntul în România în anul anterior notificării;
  • Numărul de produse în ambalaje SGR pe care anticipezi că le vei comercializa în anul notificării.

Notificarea va fi semnată cu semnătură electronică, prin intermediul site-ului www.returosgr.ro.

3. În cel mult 90 de zile după transmiterea notificării, vei încheia un contract cu administratorul SGR, tot prin intermediul site-ului www.returosgr.ro. Vei fi ghidat pas cu pas de către administratorul SGR în toate etapele de operaționalizare a SGR.

Pentru a facilita procesul de înscriere poți descărca ghidurile:

Accesarea contului de utilizator și introducerea datelor pentru transmiterea rapoartelor
Înregistrarea in baza de date a sistemului de garanție-returnare (SGR)
Semnarea rapoartelor RetuRO

ÎNTREBĂRI COMUNE

Care este data limită până la care te poți înregistra?
Înregistrarea în baza de date a sistemului de garanție-returnare se încheie pe 28 februarie 2023.

Care sunt consecințele dacă nu alegi să te înregistrezi?
Conform HG 1074/2021, neînregistrarea în baza de date gestionată de către administratorul SGR se sancționează cu amendă de la 20.000 la 40.000 RON.

Ce este Sistemul de Garanție-Returnare?
Sistemul de Garanție-Returnare reprezintă un sistem în care consumatorii vor plăti o garanție de 0,50 RON atunci când vor cumpăra o băutură (apă, băuturi răcoritoare, bere, cidru, vin, băuturi s pirtoase) de la un comerciant. Sistemul se aplică pentru ambalaje nereutilizabile din sticlă, plastic sau metal, cu volume cuprinse între 0,1 l și 3 l inclusiv. După golirea ambalajului, consumatorul va trebui să îl aducă într-unul dintre punctele de returnare organizate de comercianți. În schimbul ambalajului gol, consumatorul va primi înapoi, pe loc, valoarea garanției plătite inițial, fără a fi necesară prezentarea bonului fiscal.

Care va fi modul de operare al Sistemului de Garanție-Returnare în România?
1. Cumperi o băutură de la magazin cu volum între 0,1L și 3L* și plătești o garanție de 0,50 RON (ambalaje din sticlă, plastic sau metal care conțin apă, băuturi răcoritoare, bere, vin sau băuturi spirtoase).
2. Dupa consumarea continutului, asigură-te că eticheta este intactă, ambalajele sunt curate și dopul este pus.
3. Adu-le la punctul de returnare pentru a primi înapoi garanția.
4. Ambalajele colectate vor fi reciclate și transformate în alte ambalaje pentru băuturi.

Cine gestionează Sistemul de Garanție Returnare la noi în țară?
RetuRO Sistem Garanție Returnare S.A. (RetuRO), administratorul Sistemului de Garanție-Returnare, a fost înființată de către asociațiile reprezentative ale producătorilor de băuturi și ale comercianților, pentru a implementa, gestiona, opera și asigura finanțarea sistemului de garanție-returnare. În acționariatul societății se regăsește și statul român, prin Ministerul Mediului, Apelor și Pădurilor.